Arendalsuka er i gang og mens noen er mest opptatt av matserveringen er andre mest sulten på å grille politikerene.
De fleste partiene bruker digital markedsføring for å få frem sine partiprogram og hjertesaker. Det er selvsagt viktig for demokratiet og personvernet at dette gjøres på en ryddig måte.
Det har vært flere nyhetssaker de siste hvor annonser i sosiale medier har blitt tema.
- Unge nordmenn bekymret for at sosiale medier påvirker valgkampen
- Hallem (Sp) er ute og sykler med bil-annonser
- Digital valgkamp i Danmark: Kan TikTok og Facebook-annonser flytte makt?
Heldigvis for deg som velger og forbruker er det full åpenhet rundt annonsering på Facebook og Google. Med enkle grep kan du gå inn og spionere på de politiske partiene og se hva de gjør av digital annonsering. Nedenfor ser du link til Facebook sitt annonsebibliotek og om du vil finne tilsvarende for Google kan du lese Mer trygghet og åpenhet på nettet med Innsyn i annonser som vi skrev i starten av sommeren.
Politiske annonser arkiveres i annonsebiblioteket i 7 år. Så du trenger ikke stresse.